johnenankienaarpraag.reismee.nl

Van Lippstadt naar Etteln dag 8

Omdat er geen Wifi was op ons slaapadres, alsnog een dag later het verslag.

Om kwart voor tien reden we. Het was erg koud toen we vertrokken: 12 graden. We waren aardig ver van onze route dus dat was wel puzzelen. Na 8 km, waarvan 4 km via een pad van 30 cm door een bos, zaten we na 52 minuten rijden weer op onze route. Het pad door het bos was nogal heftig: door nogal dichte bossages en soms zandkuilen vlak langs het water. John heeft, waarschijnlijk bij een heftige draai/wip, zijn fietspompje verloren. Jammer! Langzamerhand werd het steeds warmer en zonniger. Het was een mooie route. In het stadje Schloss Neuhaus zagen we het mooie gelijknamige kasteel. En we kwamen door de stad Paderborn, genoemd naar de rivier de Pader die in de stad begint. Het is de kortste rivier van Europa, 4 km, welke door 200 bronnen gevoed wordt. Paderborn is een erg mooie stad! Ergens midden op het platte land kwamen we bij een totaal gesloten slagboom, die met een motertje omhoog kon. Het bleek dat er een weg voor een stuk door het land van een boer liep. Je kon er voor 1€ doorheen. Met behulp van een andere, daar bekend zijnde fietser zijn we er gratis doorheen gepiept. Op een gegeven moment zagen we allemaal bomen met hele dikke bollen die er in leken te groeien. Heel apart! Ra ra, wie weet wat dat is? In Borghen zagen we, midden in de natuur een prachtige kleine kapel staan: de Kluscapelle, uit 1677. Onze slaapplaats voor de nacht was in Etteln. In een oud familiepension. Alles nog in de stijl van begin 80er jaren. Prachtig! Lekker schoon en heel gemoedelijk. John mocht op een ander leegstaande kamer voetbal kijken en ik ben heerlijk vroeg eens heel goed gaan slapen. Wel nodig, want een aantal spieren lieten zich goed voelen. Hadden we gisteren 67 km gereden, nu nog iets minder nl. 63 km.

Piet

Pittig hoor! Mijn buren hebben ook een boom met erin ronde bollen. wij noemen dat een apeboom of apenboom. Ik hoop voor jullie de komende dagen goed weer. Hier verwacht men de komende dagen koud en guur.

Mariska

Leuk om te lezen,... geen idee wat voor boom,.. een sinaasappel boom ( lijkt me niet logisch met dit klimaat )

Marijke

Als de bollen in de takken zaten, is het waarschijnlijk Maretak, een gewas wat op de boom parasiteert. Of kennen jullie dat? Leuk om jullie verhalen te lezen! Dikke X en toi toi, ook van Jan.

Nanny

Heb gisteren jullie hele verhaal tot nu toe gelezen. Heel interessant en leuk om met jullie mee te reizen. Volgens Georg zou die bollenboom weleens de mistletoe (ook wel mareboom) kunnen zijn. Veel plezier en we houden jullie verslag in de gaten. Succes met het vervolg.