johnenankienaarpraag.reismee.nl

Van Treffurt naar Heringen dag 12

We zijn nu dus echt in voormalig Oost Duitsland. We hebben gisteravond de grens gezien en je ziet het af en toe heel goed in de dorpen waar je doorheen komt . Het leeft minder. Toen de scheiding in 1949 een feit werd, werden dorpen verdeeld en óf toegewezen aan Oost- óf toegewezen aan West Duitsland. Hele families werden gescheiden en er moest toestemming worden gevraagd voor een bezoek van een familielid. Dat werd soms wel en soms niet toegewezen; willekeur! Daar moet je toch niet aan denken! We hebben te kort, maar lekker geslapen. Ontbijtje aan de bar en klaarmaken voor vertrek. Het weer was erg koud: het regende en sneeuwde zelfs even! Goed ingepakt reden we om half 11. Het was 5 graden. Zo goed ingepakt was het goed te doen. Eerst een heel stuk bospad, toen langs de rivier de Werra. Ook een heel stuk langs de weg. Geen indrukwekkend landschap en niet veel bezienswaardigheden. Maar dat veranderde! We gingen over de prachtige Werrabrug met kapel, uit 1223! De oudste brug uit Oost Duitsland! Niet veel later kwamen plots weer voor een complete weg afzetting! Ook nu vonden we weer onze weg. We zagen de imposante afvalbergen van de kalimijnen: 200 m hoog! Tgv de zoutwinning daar. We fietsten op een pad op houten palen door een moerassig deel in Auen. En tot slot belanden we via een mooi fietspad op een pad met grof basalt split, dat overging in een smal bospad en vervolgens steeds zanderiger werd. Op het laatst reden we over een brede, natte weg van rood-bruin plakkerig zand! En passeerden we een zandwinningsgebied. Alles zat er onder! De fiets, de remmen, de derailleur, de fietstassen, de broek, de schoenen.... Alles knarste en schuurde... We hebben met onze flesjes water en water uit plassen het ergste proberen weg te halen. Maar besloten dat de reis vandaag maar niet te lang meer moest duren. We belandden in Heringen. In een van buiten mooi uitziend Hotel en van binnen zo oud en vol tierletijnen dat het prachtig is! En zulke aardige mensen! We hebben drie keer een emmertje sop gekregen om de fietsen schoon te maken, hun afwasborstel en sponsje daarbij compleet vernield. Maar het was allemaal goed. We hebben de fietsen zoveel mogelijk schoongemaakt, maar het is nòg lang niet weg. John wil morgen iemand met een hogedrukspuit zoeken. We hebben een kamer met uitzicht op een Kaliberg, met lekkere bedden, dus wat kan ons nog gebeuren. We hebben (maar) 65 km gereden vandaag, maar wat een leuke dag was het! Koud: begon eerst een poos met 5 en daarna 6 graden, toen uren 10 graden, tot laat in de middag 14 graden met zon! Nat: begon met regen, toen sneeuw, toen uren regen, nog hagel en toen droog! Landschap: van uren wat saai in een omgeving waar in het enorm wisselde! Slaap lekker!

Jacqueline

Wat een avontuur !!!
Kijk elke dag uit naar jullie belevenis en foto's.
Respect voor jullie tocht.

Henny

Ik heb even 2 verslagen achter elkaar gelezen omdat ik 3/5 met Ria naar Amersfoort was en 4/5 avonddienst had. Nou, dan schieten jullie lekker op, hoor. En ondanks alle hindernissen, zoals onbegaanbare bruggen, slaapplaatsen die niet meer bestaan en vreselijke modderwegen, hoor ik jullie nog niet klagen. Integendeel. Leuk om te lezen. Een unieke ervaring, lijkt me. Fijne fietsdag vandaag!

Arjen

Inspanningen en ontspanningen.Regen,kou en zon en warme ontvangst. En jullie gaan maar door.Ben trots op jullie.

Hilda

Tsjonge, wat zijn jullie dapper zeg! Nu even een rustdag? Hebben jullie wel verdiend nu. Kan John nu wel Ajax kijken a.s. woensdag?

Piet

Leuk hoor die verslagen. In mijn hoofd fiets ik met jullie mee! Wat betreft het schoonmaken van de fietsen, niet doen! Alleen het ketting en de tandwielen. De ontberingen willen we graag bij thuiskomst van de fietsen af kunnen lezen! Vanaf Heringen is het nog 499 km naar Praag. Veel fietsplezier!

Baukje

Wat een belevenissen John en Ankie! Prachtig!
En we fietsen 'maar'zoveel km per dag. Super. lekker genieten en leuk de verslagen!
Zet hem op!
groetjes Baukje