johnenankienaarpraag.reismee.nl

Van Meiningen naar Cobult, dag 14, 1000 km gefietst!!

Vandaag van het gastadres afgedaald naar het stadje, eerst brood ingeslagen en toen de route weer opgezocht. We fietsten om 9.30 uur. Mooi op tijd dus. En dat was ook wel nodig want vandaag zouden we een nogal heuvelachtig gebied door komen. En dat was zo! In tegenstelling van gisteren toen het een saaie trip was, was het vandaag weer erg leuk! We gingen tientallen heuvels over, met soms hele pittige klimmen ( soms zelfs even lopen) en kwamen door veel leuke dorpjes, mooie gebiedjes, langs het spoor, steeds weer òver het spoor, veel zandwegen, boswegen, gritwegen, langs veel B wegen en dan nog eens zo’n 10% fietspad. En het fietsten ging goed! Na 64 km hadden we dan de eerste 1000 km afgelegd. Hoera!! We hadden ‘morgens al besloten dat we naar Coberg zouden fietsen. Een mooie stad. En dat we een dagje vrij zouden nemen. Vanwege het vele klimmen tot zelfs 15% (en dalen) gingen de kilometers niet altijd even snel. Het even eten en opwarmen en leuke dingen bekijken nam natuurlijk ook tijd. We zagen onderweg nl prachtige kastelen en kloosters, de stadsmuren met nog 7 torens in het stadje Themar, uit de 9e eeuw!! En daar bevindt zich ook ook de wereldberoemde oude St. Bartholomauskerk met 4 altaren een werkelijk pràchtig houtsnijwerk. Het leuke was dat de kerk dicht was, maar je kon bij de kosteres aanbellen en dan mocht je gewoon op je gemak de kerk bekijken. Schitterend! Verder bezoeken we niet alles, want dat kost te veel tijd. Het was de hele dag tussen 8 en 10 graden. Voeten en handen (vooral die van John) hadden het er af en toe moeilijk mee, maar voor de rest waren we goed dik aangekleed en fietsten we ons wel warm. Ik heb zelf wel de ervaring dat hou kouder het is, des te vaker moet ik plassen; goeie plekjes genoeg, maar al die kleren hè! We waren uiteindelijk om 18.30 uur in Cobult, maar er een redelijk hotel liefst in het centrum vinden er er naar toe fietsen, fietsen ergens stallen, met alle bagage de trappen op (wat ben ik blij dat we onze twee voortassen niet óók nog hebben meegenomen!), duurde toch nog meer dan een uur. Uit eindelijk zaten we tegen 8 uur op onze warme kamer in een Luxe hotel in het centrum. Hotel Goldene Trauben! Ik heb gelukkig nog wat kunnen afdingen, maar dan is het nog €100 p/n zonder ontbijt. We hebben lekker gedouched, oude broodjes gegeten, gratis drankjes uit het koelkastje gehaald en zijn vroeg gaan slapen. Vanochtend als ontbijt thee en koffie met heet kraanwater gemaakt, oude koek gegeten (ja, zo is het leven van een fietser!) en nu mag het feest beginnen! We gaan leuk het stadje bekijken en heerlijk eten! Morgen gaan we met uitgeruste spieren de laatste 395 km naar Praag fietsen. Als alles goed blijft gaan zijn we daar volgende week maandagavond. Maar we krijgen eerst nog een pittige bergjes te overwinnen! We hebben gisteren 83 km gereden.

Adwin

Man wat goed dat jullie je zo aan het schema houden! ???

Piet

Lekker hoor zo'n rustdag. Ikzelf heb tijdens een fietstocht eens vier dagen rust genomen en was daar aardig van opgeknapt! Inderdaad is het laatste stuk naar Praag nogal heuvelachtig, maar dat redden jullie wel. Veel succes!

Pietje

Zoo hé wat een belevenissen !
En wat zijn jullie een doorzetters !
Nog veel plezier en er goede fietsreis !
Groetjes :-)