johnenankienaarpraag.reismee.nl

Vn Dolni Zandov naar Konstantinovy Lázné, dag 19

Vanochtend lekker uitgerust vertrokken. Het regende en dus alles aan. 9.40 uur op de fiets. Het was 8 graden. De spieren hadden weinig tijd om te wennen want we moesten meteen al 2,7 km klimmen! En stegen daarbij bijna 100 meter. Een echte opwarmer dus. Daarna zo’n 13 km steeds redelijk heuvel op en heuvel af, met pittige uitschieters! Het hoosde! We reden langs de weg en die wegen waren af en toe zó slecht! Toen kwamen we bij de beruchte stad Marianske Lázné: we hadden al gezien dat dat wel pittig kon worden. We zagen een bakker, 11.08 uur, en die was verdorie al dicht! Om 11 uur gesloten! En zondags ook! Omdat ze nog aan het schoonmaken waren klopte ik op de deur en probeerde ze over te halen ons nog wat te verkopen, maar dat lukte me niet. We gingen de stad door, heuvel op, op, op... en toen zaten we ineens al vrij hoog in een chique hotel buurt. John vond dat we toch eerst een supermarkt moesten zoeken omdat zondag misschien ook alles dicht was. In die stortregen toch mensen gevraagd, en ja, er was een supermarkt: helemaal beneden in het stadje! Wij erheen en voorraad ingeslagen. We zagen dat er naast de supermarkt een kraampje was met fastfood, waaronder lekkere gewokte mie. Daar hebben we eerst allebei maar eens een bak van opgegeten, want we hadden na het ontbijt nog niks weer gehad. Toen weer terug de berg weer op! Eindelijk boven bleek het helemaal nog niet boven te zijn. Het was precies zo,n berg waarop soms op de top een kasteel staat; en wij moesten via slingerweggetjes helemaal naar boven! Eerst via een stuk hele slechte keitjesweg, daarna via een slechte asfaltweg. Ik heb wel 5 keer een stuk met de fiets gelopen. Het was gewoon niet te doen! Tegen 2 uur waren we boven en hadden we in totaal 25 km afgelegd. Bijna niks dus. De zon was er wat doorgekomen en we waren erg warm van het klimmen, daarom besloten we het regenpak en de overschoenen uit te doen. We waren net klaar toen ik het hoorde rommelen. Achter het bos achter ons, zag ik een hele zwarte lucht aankomen. Wij het hele gedoe weer aan! En rijden! We reden daar bovenop die berg toen de sluizen echt opengingen en het ontzettend begon te omweren. Best wel wat eng zo op de vlakte op die berg. Het regende zo ontzettend hard dat we een schuilplek zochten onder een overhangende rand van een garage. Toen het ergste voorbij was zijn we verder gegaan en dat was ook steeds weer heuvel op, heuvel af, over soms zulke slechte boswegen ( nu ook zeiknat!) en hele grof stenige achterweggetjes, door zulke kleine, armoeidge gehuchtjes, dat we steeds gewoon zonder stoppen doorreden. Tot we in Konstantinovy Lázné kwamen, een aardig groot stadje en er leuk uitziend. We zagen een hotel en daar konden we gelukkig een kamer krijgen! Na 2 dagen brood hebben we daar ( voor de 2e keer vandaag) lekker warme hap gegeten en gedronken. De nodige was gedaan (hangt nu allemaal op de verwarming te drogen) en nu gaan we zo lekker onder de dekens! De beentjes zijn pijnlijk en stijf. Tijdens het douchen ontdekte ik een teek op mijn wang; Eerder deze reis ook al een op mijn been. Tijdens onze lunch gisteren (noodgedwongen in het gras omdat er geen bankje te bekennen was) zagen we ineens allemaal teken lopen. Gisteren zag John ‘s avonds bij de wc ook ineens een lopen en tijdens het wassen zag ik er een in een ondershirt. We hebben nu dus steeds hele goede tekencontrole! Morgen wordt het weer slecht weer: 11 graden en regen. Maar de tocht schijnt niet zo zwaar te worden! We hebben al met al toch nog 54 km gereden!

Piet

Weer genoten van jullie verslag en voor mij allemaal heel herkenbaar. Voor de komende dagen heel veel plezier en op naar Praag! ??

Cobie en Jan

Nog even doorzetten en jullie zijn er! We fietsen volop mee met jullie beeldende verhalen, maar zonder zadelpijn en andere ongemakken. Ga door! Zet em op!

Nanny

Ik heb grote bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. Ik had het bijltje er al lang bij neergelegd.
Maar je bent bijna bij je einddoel. Veel succes verder en nu eindelijk ook wat beter weer!

Arjen

Jeetje wat een weersomstandigheden en overige obstakels! T giet en t giet on.
En wat een inspanningen om het doel te halen. En toch nog steeds, elke dag, een positief verhaal, gelardeerd met idem beelden.
Ben zelf ook wel wat gewend, maar dat is vele vele jaren geleden. Ben trots op jullie!