johnenankienaarpraag.reismee.nl

Van Konstantinovy Lázné naar Dobriv, dag 20

Vannacht slecht geslapen vanwege het harde bed; John had er geen last van. Vanochtend heeft John eerst de fietskettingen even verzorgd en toen om 9.40 uur op de fiets met het idee dat we een paar lekkere afdalingen kregen. Maar zover was het nog niet. We moesten het dorp uitklimmen en die klim duurde meer dan een km. Meteen goed warm dus. En dat was wel nodig, want het was 9 graden en ijzig koud. We hadden de regenkleding niet aangedaan omdat het droog was. En dat bleef het gelukkig ook de hele dag. We hadden inderdaad eerst een stuk mooi glooiend land en een paar goede afdalingen. Het was ondertussen 11 graden, maar met een harde, ijskoude zijwind. We werden zo koud dat we het regenpak, overschoenen, muts, dikke handschoenen allemaal hebben aangedaan. Toen was het beter. Op een gegeven moment kregen we een paar zeer stevige, lange klimmen, waarvan 1 zels van 12%! Het bleef de rest van de dag dalen en klimmen, maar dat ging goed. De slechte paden van nat zand, fijnere of zelfs hele groffe stenen waren weer ruim van de partij. En zelfs de gewone wegen zitten vol met gaten. Heel vervelend bij klimmen en dalen. Ontzettend leuk was trouwens dat we gisteren ineens een wild zwijn zagen, en vandaag vlak voor ons ineens een hele groep met herten de weg overstaken!We kwamen door de stad Plzen, met z’n prachtige gebouwen en de grootste synagoge van heel europa. Heel leuk om te zien. Niet prettig om in te fietsen. Toen verder naar Rokycany. Het fietsen ging ondanks de kou en het vele klimmen heel goed. Rokycany is een wat groter stadje met veel slaapplaatsen, dachten we! We waren er om half zes, maar om 7 uur hadden we nog steeds geen slaapplaats. We begonnen hem wel wat te knijpen. Het bleek dat er een sportwedstrijd was in de stad, met 17 landen, en daarom waren alle bedden al bezet! Na veel gebel en gesmeek konden we een slaapplaats krijgen in Dobriv, in een jeugdherberg. Lastig communiseren over de telefoon trouwens, want de meeste mensen spreken toch bijna geen duits of engels. Het was nog 9 km fietsen. Maar we hadden geluk dit keer, want het te fietsen bevatte maar een paar echte klimmen. Het bleek dat de jeugdherberg normaal nog niet open is. En hij was lastig te vinden omdat er geen straatnamen zijn in dit dorp, maar alle huizen hebben gewoon een nummer (en niet mooi op volgorde). De mensen die het regelden zijn nu ook naar huis, en daarom zitten wij hier nu helemaal alleen in die grote jeugdherberg. Super! Alles lekker schoon! We hebben de bedden opgemaakt, broodje gegeten, nu even ontspannen en dan heerlijk slapen! Morgen schijnen we in een mooi glooiend landschap te rijden (eerst zien en dan geloven). Weinig regen, noorderwind en maar 8 graden! Het was toch een leuke dag en we hebben 79 km gereden. We moeten nog een kleine 100 km en dan zijn we in Praag! Maar oh! kwam er nu maar eens een lekkere warme dag!